Monday 7 April 2014

Keperluan Kalsium Pada Manusia

Sekarang ni bulan promosi ostematrix .... BELI 6 PERCUMA SATU. Jadi adalah yang bertanya Kak As perlu ke nak beli set sampai 7 botol macam tu?  Sebelum Kak As jawab soalan tu,  Kak As nak bagitau ostematrix ni adalah supplement untuk mengatasi kekurangan kalsium dalam badan. Tapi sebenarnya kalsium dari sumber asli  seperti susu, kekacang dsbnya adalah lebih baik untuk tubuh, cuma tak semua orang dapat memastikan mereka mengambil kalsium dalam jumlah yang mencukupi. Justeru itu, ostematrix berperanan untuk menampung kekurangan tersebut.

Keperluan Kalsium Kita

Secara umumnya pengambilan kalsium ditekankan untuk kesihatan tulang. Mengikut cadangan pakar-pakar pemakanan, jumlah kalsium yang diperlukan mengikut umur bagi setiap hari adalah seperti berikut :-


Secara semulajadinya, kalsium boleh diperolehi dari sumber tenusu seperti susu rendah lemak tinggi kalsium, keju dan yogurt. Dari sumber tumbuh2an pula, kalsium terdapat dalam sayur2an (kobis, brokoli dan bayam), buah2an (buahan kering, oren dan jambu batu), kekacang (minuman soya, tauhu, almond, dhall dan kacang panggang), ikan (ikan kembung dan sardin).



Apakah Tanda2 Kekurangan Kalsium

Antara tanda-tanda umum kekurangan kalsium adalah spt berikut :-

1.  Kuku menjadi rapuh
2.  Sering sakit gigi
3.  Sering kejang kaki
4.  Sering mengalami sakit kepala
5.  Nyeri pada bahagian tulang pinggul dan pinggang
6.  Sering sakit sendi
7.  Jantung berdegup kuat

Sila rujuk rajah kat bawah ni untuk lihat lebih banyak tanda2 berkenaan.

Bagaimana Mengatasi Kekurangan Kalsium

Sebenarnya kita boleh mendapat kalsium yang mencukupi dari sumber semulajadi dalam diet harian kita. Tetapi biasalah kan, kekangan masa dan kehidupan harian yang kalut menyebabkan kita mengabaikan keperluan ini. Hatta nak minum susu segar segelas sehari pun susah. Mungkin sekarang kita belum mendapat kesannya, tetapi apabila umur makin meningkat, kita akan merasa peritnya kesakitan sendi, masalah saraf dan sebagainya. Waktu ni bolehlah diibaratkan sudah terlewat untuk memberi bekalan kalsium kepada tulang.  Ingat .... MENCEGAH LEBIH BAIK DARI MENGUBATI.  KOS PERUBATAN ADALAH SANGAT SANGAT TINGGI!!!

Alangkah baiknya kita bermula awal dengan membekalkan kalsium yang mencukupi untuk memastikan tulang dan sendi kita sihat. Disinilah supplement kalsium memainkan peranan yang penting dalam kehidupan kita hari ini.  Untuk mendapatkan supplement kalsium yang baik mestilah dipastikan kandungan kalsiumnya 1000 mg sehari. Supplement tersebut mesti mempunyai Vitamin D yang akan berperanan untuk meransang penyerapan kalsium ke dalam tubuh.


0 comments:

Post a Comment